خلاصه: مهر پیغمبر قدیمترین اثر مهر دربدواسلام ـ قدیمترین اثر مهر پادشاهی دوره اسلام مهرمستند ارغوان (683-690): است، قدیمترین اثر مستند دراینباره کتاب نوروزنامه خیام و حکایات ذکر شده درآنست ـ کم است شرح حال پارهای از حکاکان بنام نمونههای مصوری از مهرها از قرن سوم تا اول قرن چهارده هجری. |
|
حکاکان و نگین تراشاناز محمد کریم زاده تبریزی عظمت و زیبائی هنر خط و خوشنویسان بر کسی پوشیده نیست شاید بجرات میتوان گفت ایرانی اول ملتی است که هنر کتابت را بدایره هنر کشانیده و از او زیبائی رویائی ساخته و خودی و بیگانه را مفقون او ساخته است. در هنر خوشنویسی شاید مشکل تر و طاقت فرساتر از حکاکی روی سنگهای سختی مثل عقیق و یشم و در و فلزات نیست زیرا استادان این فن علاوه بر دانستن قواعد خوشنویسی باید در نقرو کندن آن نیز مهارت داشته باشند و چه بسا ممکن است که از چپ بنویسند و حکاکی نمایند این عمل در حقیقت از دست هنرمندی شایسته و استاد تام العیار باید ارائه شود. هنر حکاکی و نقره خطوط روی گل و سنگ و عقیق و یشم و شیشه و فلزات از هزاران سال پیش ایجاد شده و نمونه بارز آن بانواع مختلف در لوحه های گلی که بعنوان سند یا مالکیت ملکی ارائه شده در موزه ها و مجموعه های خصوصی دیده میشود. با ظهوردین اسلام مهر و نگین جنبه معنوی پیدا کرده و در دست هر صاحب اعتباری و شخصیتی قرار گرفت. قدیمیترین اثر مهر در زمان دین مقدس اسلام همانا مهر پیغمبر(ص) که با سجع محمداً رسول الله بود و در نامه های مکشوفه اخیر پیغمبر اسلام صحت آن مورد تایید قرار گرفت. قدیمیترین اثر مهر پادشاه دورة اسلام مهر ارغون (683 – 690)است که بسر نامه ای که ارغوان به فیلیپ لوبل پادشاه فرانسه نوشته است و سجع آن را مهر بخط چینی و مفهوم آن بقسمی که آبل رموزا خوانده است چنین می باشد (معین الملک و مصلح المله)1 بمرور مهر و اسامی و سجع های مختلف در انگشتر هر فردی جای گرفته و در گوشه کیسه هر صاحب حرفتی قرار میگرفت تا جائیکه می شود گفت هرکس صاحب مهری بود که در حقیقت برگ شناسائی او محسوب شده و مایه شخصیت او قرار میگرفت. |
در این کتاب از خواب دیدن اسکندر که در خواب دید جمله جهانیان یک انگشتر شد و بانگشت او درآمد ولی نگین نداشت ارسطاطالیس گفت تو چون شاهی نگین او خواهی بود و چندین حکایت دیگر در باب انگشتر نوشته است. مرحوم مستقیم زاده سلیمان سعدالدین افندی در کتاب خود بنام تحفه خطاطین که در سال 1173 تالیف کرده و در سال 1928 د راستامبول چاپ شده و از کتابهای بسیار نادر در مورد خط و خطاطی است، در صفحه 606 راجع به مهر پیغمبر اکرم ص چنین می نویسد سانحة 4 خاتم مبارک پیغمبر ع که روی نقره در سه سطر محمد رسول الله نوشته شده است5 در سطر اول الله در سطر دوم رسول در سطر سوم محمد که در حک و خط آن نیز معجزه ای نهفته است و آن این است که مثل مهرهای امروزی که بعد از انتقال روی کاغذ باید خوانده شود باید بعکس حک گردد تا درست خوانده شود بلکه حک روی مهر پیغمبر نیز راست بود و در موقع اثر گذاشتن روی کاغذ نیز مستقیم و قابل خواندن بوده است و معکوس دیده نمیشود6. |
از خط رقم دار مرحوم آقا طاهر در جائی ندیده ام فقط در مجموعه آثار خطی اینجانب قطعه خط زیبای نستعلیق درشت است که رقم یا محمد یا طاهر را دارد چون تاریخ ندارد نمی شود تاریخ قطعی برای او تصور کرد ولی از حالت کاغذ و سیلاب خط و پختگی بزمان و رقم آقا طاهر می شود تطبیق نمود. از مهرهای رقم دار او کم دیده ام ولی مهرهای بی رقم او به ندرت در بین اشخاص دیده میشود ارزش مهرهای عقیق آقا طاهر بسیار زیاد بوده و در حراجی که در بهمن ماه سال گذشته در یکی از گالریهای معروف تهران تشکیل یافته بود انگشتر عقیق با خط نستعلیق غبار گویا رقم دار بقیمت بالاتر از صد هزار تومان بفروش رفت. دیگر در مورد حکاکان در صفحه 551 فرصت شیرازی در کتاب خود می نویسد: جناب ملا علی ملقب به بقا در حکاکی مهر و اسم و انگشتری و نشان کمال قدرت و تسلط را دارد هم بر روی عقیق و امثاله نقش میکند هم برروی فلزات و مهرهای منگنه رنگین و بیرنگ را که خطش بر جسته باشد نیز در کمال استادی عمل میآورد از شیوه ها شیوه میر عماد را پذیرفته و از جانب قدسی تعلیم گرفته است. حاج میرزا حسن حکاک- شادروان دکتر بیانی در صفحه 137 جلد 2 کتاب آثار و احوال خوش نویسان چنین می نویسد برادر حاج میرزا حسین حکاک و از خویشاوندان محمد طاهر حکاک معروف است از مردم شیراز و معاصر ناصرالدین شاه قاجار بود در خط نستعلیق و نقل و تقلید خطوط و حک مهر و نقاری و کتیبه نگاری و ترتیب سجع مهر و طغرا سازی مانند برادرش دست قوی داشت و هنگام تالیف کتاب المآثر و الآثار (1306) در گذشته بود. حاج میرزا حسین حکاک – شادروان دکتر بیانی در صفحه 151 جلد دوم کتاب خود چنین می نویسد:برادر حاج میرزا حسن حکاک سابق الذکر و از بستگان محمد طاهر حکاک شیرازی معروف است اصلاً شیرازی است که بآذربایجان رفت و مدت چهل سال در تبریز زندگی کرد در خط نستعلیق و نقل و حک و نقر و کتیبه نگاری و سنجع و طغرا سازی و ترکیب بندی در عصر خود بی نظیر بود. در المآثر و الآثر آمده که مهر ناصر الدین شاه و بسیاری از شاهزادگان و رجال بدست او حک شده است و آنچه پول در دورة وی ضرب شده سر سکه آنرا او کنده است و لقب حکاک باشی با فرمان بنام او صادر گردیده است بسن هشتاد سالگی بسال 1290 در تبریز در گذشت. میرزا محمد علی حکاک – شادروان دکتر بیانی در صفحه 792 جلد سوم کتاب خوش نویسان خود بروایت از هفت قلمی می نویسد که شاگرد میرزا محمد علی بن خیرالله آتی الذکر است. مردی خوش طلعت و خوش محضر و در مهر کنی در عصر خود بی عدیل بود و قطعات جلی را خوش می نوشت علاوه بر نستعلیق ثلث و نسخ و ریحان را نیز نیکو می نوشت. میرزا نصرالله – شادروان دکتر بیانی در صفحه938 جلد 3 چنین می نویسد: نواده محمد طاهر حکاک معروف بود و خود وی نیز حکاکی میکرد در خط نستعلیق شاگرد میرزا محمد رضای کلهر بود و شیوه میرزا را در حکاکی او وارد کرد پس از چهار پنج سال که نزد میرزا مشق کرد در گذشت. مولانا قانعی قزوینی – در صفحه 272 تحفه سامی به تصحیح آقای همایونفرخ چنین نوشته است. مولانا قانعی قزوینی به حکاکی مبادرت می کند و گاهی بگفتن شعر می پردازد این مصرع از اوست. سرم زباده عشق تبی دگر گرم است. مرا خبر ه ودر شهر این خبر گرم است سراجای حکاک – در صفحه 143 تذکره نصر آبادی می نویسد: سراجای حکاک در فن مذکور مانند نداشت آخ عمر هیچ عینک نمی گذاشت از دست و قلم خط می کشید که بنیاد شهرت خوشنویسان را بر می افکند قطع نظر ازاین بسیار درویش و ملایم و پرهیز کار بود در اصفهان برحمت خدا رفت این بیت از اوست. از گریه بهر جا که گذشتیم چمن شد وزضعف بهر جا که نشستیم وطن شد میرزا علی محمد حکاک – فرصت شیرازی در صفحه 551 کتاب خود می نویسد : جناب میرزا محمد علی در حکاکی هنرمند است و در این فن بی نظیر و مانند مشالالیه میرزا محمود مذهب باشی را برادر است و بصنعت خویش مشتهر . در کتاب خطی نفیس و بزرگ بابعاد 50×30 سانتی متر با تذهیب و سه مینیاتور و خط نستعلیق دودانگ زیبا که جزو بهترین کتابهای خطی مجموعه اینجانب است در آئین نگین پادشاهی بسال 999 و به انشای شیرین آن زمان در هند و معرفی چند استاد حکاک که حائز اهمیت می باشد چنین می نویسد. اورنگ نشینی (مقصود مهرکن) کار پردازی کرد وبر گرد سطح فولادی نام نیاکان والا تا صاحب قران بخط رقاع نگاشت و سپس تنها قدسی اسم بخط تعلیق چهره افروز گردانید و بگرد نام اقدس این بیت نقش پذیرفت. راستی موجب رضای خداست کس ندیدم که گم شد از ره راست و نگین مهر دوم از نو برساخت پس از آن مولانا (علی احمد دهلوی) در نگارش آن سحر پردازی نمود که فرمان منشی بدو اعتبار گیرد و برای احکام دیگر چهار گوشه مهر به الله اکبر جل جلاله نقش پذیرگشت و بجهت شبستان کارها مهر خاص جدا نامزد شد برای ختام فرامین مهر جدا گانه برساختند و صورتی چند نگارش یافت. (مولانا مقصود هروی) در رقاع و نستعلیق و در عیار شناسی درست بینی داشت و (مولانا ابراهیم) در عقیق نگاری شاگرد برادر خود (شرف هروی ) است لیکن کار از باستانی اوستادان در گذرانید و رقاع و نستعلیق او از کارنامه خوش نویسان جدا نتوان ساخت لعل های گران ارج شاهنشاهی بنقش لعل جلالی آرایش دادة اوست. (مولانا علی احمد دهلوی) – فولاد را کسی برابر او نیارست و خط شناسان او در این صفت بیهمتای روزگار دانند و از نگارش استاردی برسازند غیر از تعلیق خطوط به والا پایگی رسانید ولیکن نستعلیق را بس دلفریب آراید و این پیشه را از پدر خود (شیخ حسین) برگرفت. و از دیدکار کرد مولانا مقصود گشایش یافت و از همه در گذانید. حال که عده ای از استادان مهرکن و حکاک را شناختیم سجع مهرها و حکایات و روایات مختلفی که در این باره جمع آوری شده است بعرض خوانندگان علاقمند می رسانم. در مجله سخن شماره 3 بسال 1331 راجع بیک سجع مهر هندی چنین می نویسد: یک راجه ازیک حکاک شیرازی که گذارش بهند افتاده و کارش بسختی کشیده بود خواست که از او مهری بسازد و در سجع مهری که یک بیت شعر باشد نام شاه و بانوی او ودامادش و وزیرش(میزامیا) و غلام مخصوصش (مبارک) و خانه اش (گرمه) و درخت سنجدی را که در جلو طالار بارش بود با یک آیه قرآن همه را بگنجاند سجع مهری که حکاک تعبیه کر این بود: داماد شاه وبانو میرزا میا مبارک گرمه درخت سنجد قل اوحی تبارک از حکاکان و مهر کن های متفرقه که بنحوی اسمی از آنها شنیده ام . یکی میرزا اسماعیل بود که باو اسماعیل سیاه می گفتند و از سال 1260 الی 1280 بشغل نگین تراشی و مهرکنی اشتغال داشته و در این کار استاد بود بهترین مهرهای این دوره از کارهای او می باشد. دیگر میرزا عباس که آدم بلند قد و آبله رو بود او خط نستعلیق را بسیار خوب می نوشت فرد مؤمن و شخص محترمی بود گویا مهر مخصوص احمدشاه و رضاشاه کبیر را او نقر کرده است در بین مهرهای مجموعه اینجانب از کارهای میرزا عباس موجود می باشد. در بین دویست و چند مهر و نگین وادعیه اغلب چپ نویس و راست نویس و عقیق و در حدود 10 تائی شیشه و در و مهر برنجی که جزو مجموعه مهرهای خطی اینجانب است چند نمونه درج می گردد: 1- مهرعقیق سه پوست بخط کوفی گویا قرن سوم یا چهارم هجری است که تمام سورة (قل هو الله احد) را در بردارد خط کوفی بسیار زیبا و استادانه است و از مهرهای با ارزش مجموعه است. 2- مهر درخشنده گوهر خانم شانزدهمین دختر فتحعلی شاه بوده و در تاریخ عضدی صفحه37 راجع باو چنین می نویسد: درخشنده گوهر خانم که از بنات سلطنت و دختر زلیخا خانم ترکمانیه بود زن میرزا اسمیل خان پسر میرزا خانلر حلال خوار است مازندانی و منشی الممالک است سجع مهر او بدین شکل قرائت نموده ام. طالع ز آسمان شهنشاهی اخترم آزرم آفتاب درخشنده گوهرم خط نستعلیق زیبا بتاریخ 1231 حتما اثر حکاکان معروف دوره فتحعلی شاه می باشد. 3- یکی از مهرهای دوره صفویه بوده و شعر سجع آن چنین است: |
پاورقی 1- این نظام را مردم اسرائیل بوجود آورده و در اختیار پادشاهان ساسانی قرار داده بود. 1 – تمام مطالب درمورد مهر ارغون از صفحه 2 کتاب ارزنده مهرها و طغراها و توقیع های پادشاهان ایران تألیف فاضل ارجمند آقای دکتر جهانگیر قائم مقامی می باشد. 2- این کتاب حالیه جزو کتابهای چاپی کتابخانه اینجانب بوده و چون تاریخ کتابت معلوم نیست از مراحل سیلاب خط و نوع کتابت می شود حدس زد که تاریخ ختم کتاب بین 750 تا 800 هجری قمری باید باشد. 3- یعنی شایسته 4- نامها = نامه ها. 5- خوشبختانه در سالهای گذشته که اثر مهر و نامه پیغمبر پیدا شد و سجع مهر پیغمبر ع که محمد رسول الله باشد درست از آب در آمد. 6- گفتار مرحوم مستقیم زاده در این مورد صحیح بنظر نمیرسد. 7- یک عکس رنگی ازنامه پیغمبر ع که به مهر نبوت ممهور شده و در پشت جلد یکی از مجلات عربی چاپ شده بود در اختیار دارم که در فرصت مناسب اقدام بچاپ آن خواهیم نمود. 8- در سال 1340 که اینجانب بشغل آموزشی مفتخر بودم خانم فاضله محترمی بنام خانم طاهری که سمت بهداشتی مدارس را داشت صحبت از محمد طاهر حکاک شد ایشان اظهار داشتند از فامیل طاهری بوده و گویا از نوادة ایشان بودند عکس ارزنده مرحوم میرزا اسماعیل صدر القراء را که در اینجا ملاحظه میفرمائید به بنده مرحمت فرمودند که امروز پس از گذشت 16 سال در معرض دید پژوهندگان این هنر قرار می گیرد. |